Styl života Všehochuť

Jak snadno dosáhnout dlouhodobých cílů


Já, stejně jako spousta dalších lidí, daleko raději pracuji chytře, nežli tvrdě. Přemýšlím, jak si práci usnadnit a zlepšit její efektivitu. Aby ve finále byl výsledek minimálně stejný, ne-li lepší, bez většího namáhání. Přemýšlel jsem nad způsobem, jak se naučit novým návykům tak, abych je opravdu dodržoval. A přišel jsem na skvělou metodu.

1. Času je dost

Základem všeho je stanovení si menších cílů a jejich opakování každý den. V první fázi jedeme na kvantitu, ne na kvalitu.

Řekněme, že jste si dali novoroční předsevzetí, ve kterém si budete zuby čistit zubní nití. Léta jste si je nití nečistili, a proto, když si je najednou začnete nití čistit 10 minut denně, velmi rychle vás to také omrzí a s předsevzetím je konec.

Musíte začít zvolna, a když říkám zvolna, myslím tím tak, jak jen to jde. Začněte s tím, že si první den vyčistíte zubní nití jen jeden zub. Čištění jednoho zubu zabere jen pár vteřin a těžko budete hledat výmluvu, proč byste si jej vyčistit nemohli.. Druhý den opakujte, třetí den také. Jakmile se čištění stane automatickým, přidejte druhý zub, pak třetí, čtvrtý. A najednou si čistíte nití celou čelist.

Denní cvičení

beh

Už princip chápete? Jiný příklad. Chcete začít s ranními rozcvičkami. Zapomeňte na 10 minutové protahování všech možných končetin. Vstaňte, udělejte 5 dřepů a dost. Postupně rozcvičku navyšujte o další cviky a navyšujte také samotné množství cviků. Za několik týdnů se bez rozcvičky neobejdete. Ráno bez rozcvičky by vám připadalo divné, neúplné. Takováto závislost se buduje velmi jednoduše.

Chcete zpevnit břicho? Začněte třeba s cvikem jménem plank (prkno). Dejte tělo do pozice, kdy děláte kliky. Místo dlaní se však položte na předloktí. V této pozici vydržte 30 vteřin. Další den 35. Pak 40.

Nezapomínejte, že všechny úkoly musíte začínat na opravdovém minimu. Pokud je pro vás 30 vteřin nezvladatelných, začněte třeba na 10. Důležité je, abyste vše zvládali v naprostém pořádku. Bez sebevětší námahy. Jinak vás to nebude bavit a návyk se z toho nestane.

Naučte se novým jazykům

duolingo

Věnujte 2 minuty denně, například při ranní kávě, studiu, a během roku se naučíte mluvit novým jazykem, třeba Francouzsky. K tomu vám pomůže aplikace Duolingo (Android/iOS/Windows Phone/Prohlížeč). Že vás jazyky ve škole nebavily? Duolingo dokáže výuku podat tak, že se nudit nebudete. Po výběru jazyka s vámi aplikace udělá krátký test, který zjistí, jak na tom s jazykem jste. Na základě toho vám pak připraví studijní plán přesně na míru. Plníte jednoduché úkoly, získáváte za to body. Porovnávat se můžete i s přáteli. Pokud navíc používáte LinkedIn, můžete s ním Duolingo spárovat a předvést tak své jazykové znalosti zaměstnavatelům.

Začněte s jednou lekcí denně. Některé dny dělám třeba 3, 4 lekce. Baví mě to a Vás bude taky. Vše ale začalo tím, že jsem si vyhradil 2 minuty denně na jednu jedinou lekci jazyka.

Začněte číst

kniha

Čtení baví téměř každého. Problémem je, že si na něj zkrátka neumíme udělat čas. Já mám čtení velice rád, krom klasiky jako je Orwell či Hemmingway rád čtu především současné autory. A velice mě mrzelo, že jsem si na čtení čas najít nedokázal. Pak jsem přišel na tuto metodu. Dal jsem si úkol přečíst minimálně jednu stránku denně. Těsně před spaním. Po dobré literatuře se totiž skvěle usíná. Z úkolu se pak stal koníček, a dnes už se mi nestává, že bych šel spát, aniž bych přečetl pár stránek nějaké knihy. Ze 7 přečtených knih se stalo 20 a rok na to 32. A to vše díky začátku s jednou stránkou denně.

Buďte ranní ptáče

rano

Nezáleží na tom, jestli ráno vstávat musíte nebo jen chcete. Ranní vstávání má své kouzlo a není bezdůvodné, že pracovní doba začíná právě brzy ráno a ne až po poledni.

Pokud běžně vstáváte pozdě, postupně si posunujte čas na budíku, každým dnem třeba o 5 minut dříve. Pozvolna se probojujte až k brzkému ránu. Ranní vstávání vám krom sklenice studené vody ulehčí právě také rozcvička nebo troška protrénování mozku v podobě lekce Francouzštiny. Chceme tělo rychle probrat, nechceme se cítit ospalí ještě hodinu po budíčku.

2. Jeden po druhém

Nezkoušejte začít se vším najednou. Tvorba nového návyku trvá zhruba od 21 do 66 dní. Některé mohou jít snadno a rychle, některé pomalu a těžce. Pokud si řeknete, že začnete s 5 ve stejný čas, nikam to nepovede, protože porušujete naše první pravidlo – začít se musí pomalu. Jeden, maximálně dva nové návyky najednou jsou víc než dost. Po tom, co si návyk zautomatizujete tak, že se stane běžnou součástí vašeho života, můžete přidat další.

3. Co nejjednodušeji

Zábrany, které by vám ztížily učení návyku, musí pryč. Když činky budete schovávat každý den hluboko do skříně, tím spíše se vám je nebude chtít dennodenně vytahovat. Pokud je to možné, připravujte se předem. Chcete dělat ranní rozcvičky? Rozložte si podložku na cvičení už večer. Chcete si u snídaně procvičit gramatiku? Nechte si telefon v kuchyni.

4. Stavte k starým návykům nové

Naučení se novým návykům je mnohem snazší, pokud je spojíte s jinými.

Příkladem může být, že když si jdete čistit zuby, automaticky si je vyčistíte i zubní nití. Když jdete do postele, už na vás čeká knížka. Pijete ranní kávu, zopakujete si slovíčka.

gotit

Co je na tom všem nejlepší? I když jsem dříve čas na všechny tyto aktivity neměl, dnes na ně čas mám. Den má stále 24 hodin, čím to tedy je? Člověk si neuvědomuje, jak velkou část dne totiž tvoří nic nedělání. Koukáte po internetu, díváte se na televizi, nebo třeba čtete knížku, ale myšlenkami jste jinde…

A na závěr bych ještě rád doporučil přečtení jednoho z našich starších článků Jak se dokopat k tréninku či dalším činnostem.

 

Korekce: Michal Marek

Mohlo by se Vám také líbit

1 komentář

  • Odpovědět
    Snupke
    Středa, 16. Březen 2016 at 22:50

    Je to trochu ironie, když čtu Váš článek na téma jak se dokopat k určitým činnostem místo toho, abych dělal právě ty činnosti (kvůli kterým vůbec jsem u počítače) :).

  • Odpovědět