Jak zvládat nervozitu

0

Život nás sám o sobě staví před situace, které pro nás nemusí být příjemné. Takovým situacím se musíme hrdě postavit a vypořádat se s nimi. Jinak tomu není ani s nervozitou. Mnohým z nás jen při pomyšlení nad přednášením před plným sálem posluchačů naskakuje husí kůže. Chápu to, sám jsem na tom nebyl o moc lépe. Avšak nervózní nejsme pouze z přednášení před davem lidí, ale i z běžných věcí jakou jsou pracovní schůzky, pohovory či rande. Jak tedy zvládnout nervozitu? A jak se rychle uklidnit?

Praxe

Uznávám, asi to není bod, který byste zrovna chtěli slyšet. Bohužel bez něj to nejde. Na kole jsme se také nenaučili hnedka jezdit. Chtělo to zkoušet stále dokola, párkrát jsme i spadli, avšak znova jsme šli, zvedli kolo a zkusili to znovu, dokud jsme se to nenaučili. Tak je tomu i u zvládání nervozity. Pokud nás čeká jakákoliv nepříjemná situace, je jasné, že na poprvé to asi nebude žádná sláva. Avšak pokud to takhle zkusíme třeba desetkrát, s jistotou mohu říct, že nám nervozita nadále problém dělat nebude.

Příprava

Podle mě jeden z nejdůležitějších bodů je příprava. Pokud nejste rodilí řečníci či nemluvíte o tématu, které je vám blízký, dokážete si snadno představit, jak takový výstup může vypadat. Neustále zasekávání se, výpadky slov či těžké skládání vět, aby měly hlavu a patu. Do toho se začnete nervozitou potit, případně se klepat a doufáte v brzký konec. A nervozita se začne stupňovat. No ještě aby ne, když víte, jak následujících 15 minut bude vypadat. Takovýto výstup ve výsledku vypadá mnohem hůře, než kdybyste byli připraveni a zároveň se nebáli na sobě mírné známky nervozity znát. Proto přípravu není radno podcenit.

Změňte svůj přístup k věci

Osobně si myslím, že tento krok je těžší, ale účinný. Zkuste změnit své myšlení k přístupu k dané věci. Místo toho, abyste jste mysleli, jak se ztrapníte před davem lidí, myslete na to, jak jim ukážete, jak dobří jste. Většina z těch posluchačů by nedokázala vystoupit před lidmi jako vy. Ukažte jim svou odvahu a vystřídejte negativní myšlení na to pozitivní. Klidně si z toho udělejte challenge sami pro sebe. Pokud se dostatečně odhodláte, a máte dobrý start, nervozita z vás opadne téměř okamžitě. Zároveň se obecně doporučuje se usmívat. Tím ošálíme své pocity a celkově i svou náladu pozvedneme k lepšímu i přes to, že zprvu se může zdát váš úsměv jako falešný.

Uklidněte se

Pochopitelně zde záleží na situaci, ve které se momentálně nacházíte. Při přednesu se obecně radí vzít si s sebou do rukou desky, propisku či nějaký rozumný předmět. Tím dovolíme své mysli vstřebávat svojí nervozitou pomocí hraní si s daným předmětem. Zároveň se tím zamezí nežádoucím vlivům jako je třepot prstů, velké množství gestikulace či přemýšlení, co s těma rukama mám vlastně dělat (mít je u těla, či v kapsách apod.). Pro uklidnění se také doporučuje meditace či jóga. Meditovat můžeme například těsně před danou situací, kdy zajdeme na nějaké klidné místo, kde budeme sami. Zavřeme oči a zaměříme se čistě na své dýchání, dokud nejsme zcela klidní.

A rada na závěr – nervozita je obvykle známkou toho, že vám velmi záleží na výsledku. Zkuste si tedy alespoň říci, že je vlastně jedno jak to dopadne, a že vám vlastně ani tolik na výsledku nezáleží. Uvidíte, že si výstup mnohem více užijete 🙂

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here